Lata
dwudzieste to okres prosperity i ekstrawaganckiej konsumpcji oraz nowych
form rozrywki, co znalazło odzwierciedlenie w sukniach przeznaczonych na
przyjęcia, dancingi i do klubów nocnych, gdzie grano jazz i tańczono nowe
tańce: fokstrota, shimmy i charlestona. Dynamiczne tańce wymagały sportowej
kondycji i swobody ruchów, a dyktując stosunkowo proste fasony sukienek,
sprzyjały wykorzystaniu luksusowych tkanin: metalicznych lam, barwnych
koronek, szyfonów, atlasów.
Preferowano gładkie materie, na których wspaniale
prezentowały się motywy haftowane złotą lub srebrną nicią, cekinami, a także
drżące w takt ruchów pióra i frędzle. Najbardziej charakterystyczną suknią
wieczorową była krótka koszulka, wydekoltowana, często tylko na cienkich
ramiączkach, uszyta z szyfonu lub tiulu, haftowana koralikami lub cekinami i
noszona na jedwabna halkę w tym samym lub kontrastującym kolorze albo w
kolorze skóry, co sugerowało nagość pod cienką materią. Typowym przykładem
jest suknia-koszulka na ramiączkach, wyszywana czarnymi koralikami i
cekinami.
Na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych dokonuje się ewolucja od mody
podkreślającej płaszczyznową kompozycję przodu i tyłu sylwetki do ubioru
modelującego figurę i akcentującego jej trójwymiarową kompozycję; od sukni
swobodnie spływającej z ramion do skomplikowanego kroju uwydatniającego
płynną artykulację sylwetki i wprowadzającego efekt spiralnego ruchu.
Charakterystyczne dla połowy lat trzydziestych XX w. toalety wieczorowe, z
błyszczącej lamy lub satyny, krojono z modelujących sylwetkę
skosów (suknia wieczorowa z czarnego atłasu, suknia ślubna z kremowego
atłasu).
Kryzys gospodarczy na przełomie lat dwudziestych i
trzydziestych sprzyjał modzie na przyjęcia
popołudniowe, przyjemne, a mniej od balów kosztowne herbatki –
konwersacyjne, tańcujące i brydżowe. Najpotrzebniejsza toaletą karnawałową
stała się więc suknia popołudniowa, występująca w rozmaitych wariantach,
często łączących uniwersalną matową czerń z barwnymi akcentami, czego
przykładem jest suknia z czarnej żorżety z ceglanymi rękawami haftowanymi
złotym bajorkiem.
|