biografia

  dyskografia

  na płytach DVD

  nagrody i nominacje

  archiwum

 



 

 

1980-1990: ERA TEATRÓW MUZYCZNYCH

Brightman urodziła się 14 sierpnia 1960 roku w Berkhamsted w hrabstwie Hertfordshire w Wielkiej Brytanii. Po wysłuchanych zaledwie dwóch piosenkach, Don't Rain On My Parade, i Don't Cry For Me Argentina, Andrew Lloyd Webber  stwierdził, że jest "nadzwyczajna".  Zaoferowano jej rolę w musicalu Cats.
Po roku występów w Kotach, Sarah otrzymała tytułową rolę w operze dla dzieci Nightingale, Charlesa Straussa. Zwabiony entuzjastycznymi recenzjami, Andrew Webber wybrał się jna przedstawienie i doznał oszołomienia. Wydawało się nieprawdopodobne, że mógł nie docenić takiego talentu wokalnego, gdy Sarah grała w jego musicalu przez cały ubiegły rok. Było to przebudzenie, które zmieniło więcej, niż tylko jego dotychczasowe postrzeganie, jako wykonawczyni epizodu w Kotach.  I to wpłynęło na przebieg kariery zawodowej i życia Sarah.
Ich relacje, Sarah i Andrew Webbera, które do tej pory były profesjonalne i ograniczone do tematów zawodowych, szybko dojrzały do poważnego romansu. Oboje byli w związkach małżeńskich w tamtym czasie. Przeprowadzone rozwody, stały się sensacją dla angielskiej prasy popularnej. Ich związek bywał przyćmiewany jedynie zainteresowaniem prasy najsłynniejszą parą świata księcia Karola i Lady Diany.
W następnych latach, Andrew przygotowywał wiele projektów dla Sarah, w tym Him będący adaptacją Hubert Parry'ego Dear Lord and Father of Mankind (Richard Stilgoe napisał słowa), do którego muzyka nosiła pierwotnie cechy głęboko duchowe, ale po ciekawie zrealizowanym erotycznym teledysku, z nową stylizacją Sary, zmienił te założenia. Him został wydany jako pełny film, który sporo namieszał w rozwoju artystycznym Sarah.

Następne były realizowane na żywo produkcje z cyklu Song and Dance oraz The Merv Griffin Show. Produkcje w sam raz dla amerykańskiej publiczności. Występy w tych show nie pozwalały wprawdzie Sarze na ekspozycję oktawy plus trzy i wysokiej D (three-plus octave range and effortless high-D), ale jej występy zbierały entuzjastyczne recenzje. Nawet "Daily Telegraph"  napisał: "To będzie nowa gwiazda - nie rzucamy słów na wiatr." Ta ocena okazała się prorocza. Został zrealizowany nie tylko film z produkcjami Sary, ale nagrano LP, singel (Unexpected Song), oraz widowiska dla BBC i telewizji amerykańskiej...  Sarah stała się rzeczywistą gwiazdą.

Zaledwie rok później, piękny utwór Sary Pie Jesu poszybował wysoko w górę na listach przebojów. Odnotowano sprzedaż 25.000 egzemplarzy tylko w pierwszym dniu, nie lada wyczyn dla piosenki w języku łacińskim. Następnie Lloyd Webber napisał Requiem, jako hołd dla młodych ofiar wojny. Premiera na Manhattanie, z udziałem Placido Domingo, została sfilmowana zarówno przez PBS i BBC, a nagrany album stał się najlepiej sprzedającym w Wielkiej Brytanii albumem klasyki roku i zdobył nominację do nagrody Grammy za "Best New Classical Artist".

W 1984 roku, Sarze została zaoferowana rola Christine w sztuce wystawianej na East London Upiór w Operze. Sarah po konsultacji z Webberem ją odrzuciła, ale pomysł wykorzystania tej sztuki do muzycznego show szybko stał się jego obsesją. Był idealny dla jego najbliższych planów muzycznych. W końcu mógł napisać cały musical dla żony, w którym ostatecznie w pełni wykorzysta jej wspaniałe możliwości wokalne. Phantom of the Opera ruszył w Teatrze Majesty's  9 października 1986, przyciągając bezprecedensowe tłumy i uznanie. Tytułowy utwór Sarah śpiewała wspólnie ze Stev'em Harleyem, a All I Ask of You z Cliff'em Richard'em. Trzeci hitem wykonywanym razem z Michael'em Crawford był Music of the Night. Rok później wystawiono Phantom of the Opera na Broadwayu.

W krótkiej przerwie między występami w Upiorach na dwóch kontynentach, Sarah zakończyła serię projektów. Pierwszym było nagranie studyjne u Rodgersa i Hammersteina Carousel, oraz album Doretta's Dream (temat z Room With A View), a następnie The Trees They Grow So High z kolekcji pieśni ludowych przygotowanej przez Benjamina Brittena.

W roku 1988 i jesienią 1989 odbyła cykl koncertów śpiewając największe przeboje z różnych musicali - w tym z Evity, Kotów oraz oczywiście, Upiora w Operze. W międzyczasie nagrała wzruszający utwór Anything But Lonely, będącego motywem nowego musicalu Andrew Webbera Aspects of Love.

W prawdziwym życiu, niestety, problemem nie była kariera piosenkarki, ale małżeństwo. Nieubłagany kalendarz związany z nagraniami i trasami koncertowymi, w połączeniu z długotrwałą nieobecnością Webbera przyniosły nieodwracalne straty w ich małżeństwie. W lecie 1990 roku, ogłosili, że przyszedł czas rozstania. Ale jeszcze przez miesiąc po zakończeniu postępowania rozwodowego, Sarah pracowała z Webberem, przygotowując się do głównej roli w musicalu Aspects of Love na Broadwayu. Wydała też drugi solowy album, eklektyczny, znamionujący nowy start już bez Andrew Webbera. Znamienne, że album nosił tytuł: Jak doszłam do pełnoletności...

źródło: Siew maja Chin

                             

BIOGRAFIA                 VIDEOTEKA                  GALERIA                  POWRÓT