1980-1990: ERA TEATRÓW
MUZYCZNYCH
Brightman
urodziła się 14 sierpnia 1960 roku w Berkhamsted w hrabstwie Hertfordshire w
Wielkiej Brytanii. Po wysłuchanych zaledwie dwóch piosenkach,
Don't Rain On My Parade, i Don't Cry For Me Argentina, Andrew Lloyd Webber
stwierdził, że jest "nadzwyczajna". Zaoferowano jej rolę w musicalu
Cats.
Po roku występów w Kotach, Sarah otrzymała tytułową rolę w operze dla
dzieci Nightingale, Charlesa Straussa. Zwabiony entuzjastycznymi
recenzjami, Andrew Webber wybrał się jna przedstawienie i doznał oszołomienia.
Wydawało się nieprawdopodobne, że mógł nie docenić takiego talentu
wokalnego, gdy Sarah grała w jego musicalu przez cały ubiegły rok. Było to
przebudzenie, które zmieniło więcej, niż tylko jego dotychczasowe
postrzeganie, jako wykonawczyni epizodu w Kotach. I to
wpłynęło na przebieg kariery zawodowej i życia Sarah.
Ich relacje, Sarah i Andrew Webbera, które do tej pory były profesjonalne i
ograniczone do tematów zawodowych, szybko dojrzały do poważnego romansu.
Oboje byli w związkach małżeńskich w tamtym czasie. Przeprowadzone rozwody,
stały się sensacją dla angielskiej prasy popularnej. Ich związek bywał przyćmiewany
jedynie zainteresowaniem prasy najsłynniejszą
parą świata księcia Karola i Lady Diany.
W następnych latach, Andrew przygotowywał wiele projektów dla Sarah, w tym
Him będący adaptacją Hubert Parry'ego Dear Lord and Father of
Mankind (Richard Stilgoe napisał słowa), do którego muzyka nosiła
pierwotnie cechy głęboko duchowe, ale po ciekawie zrealizowanym erotycznym
teledysku, z nową stylizacją Sary, zmienił te założenia. Him
został wydany jako pełny film, który sporo
namieszał w rozwoju artystycznym Sarah.
Następne były realizowane na żywo produkcje z cyklu Song and Dance oraz
The Merv Griffin
Show. Produkcje w sam raz dla amerykańskiej publiczności. Występy w tych
show nie
pozwalały wprawdzie Sarze na ekspozycję oktawy plus trzy i wysokiej D (three-plus
octave range and effortless high-D), ale
jej występy zbierały entuzjastyczne recenzje. Nawet "Daily
Telegraph" napisał: "To będzie nowa gwiazda - nie rzucamy słów na
wiatr." Ta ocena okazała się prorocza. Został zrealizowany nie tylko film
z produkcjami Sary,
ale nagrano LP, singel (Unexpected Song), oraz widowiska dla BBC i
telewizji amerykańskiej... Sarah stała się rzeczywistą gwiazdą.
Zaledwie rok później, piękny utwór Sary Pie Jesu poszybował wysoko w górę
na listach przebojów. Odnotowano sprzedaż 25.000 egzemplarzy tylko w
pierwszym dniu, nie lada wyczyn dla piosenki w języku łacińskim. Następnie
Lloyd Webber napisał Requiem, jako hołd dla młodych ofiar wojny.
Premiera na Manhattanie, z udziałem Placido Domingo, została
sfilmowana zarówno przez PBS i BBC, a nagrany album stał się najlepiej
sprzedającym w Wielkiej Brytanii albumem klasyki roku i zdobył nominację do
nagrody Grammy za "Best New Classical Artist".
W 1984 roku, Sarze została zaoferowana rola Christine w sztuce wystawianej
na East London Upiór w Operze. Sarah po konsultacji z Webberem ją
odrzuciła, ale pomysł wykorzystania tej sztuki do muzycznego show szybko stał się jego obsesją.
Był idealny dla jego najbliższych planów muzycznych. W końcu mógł napisać
cały musical dla żony, w którym ostatecznie w pełni wykorzysta jej wspaniałe
możliwości wokalne.
Phantom of the Opera ruszył w Teatrze Majesty's 9 października
1986, przyciągając bezprecedensowe tłumy i uznanie. Tytułowy utwór Sarah
śpiewała wspólnie ze Stev'em Harleyem, a All I Ask of You z
Cliff'em Richard'em. Trzeci hitem wykonywanym razem z Michael'em Crawford
był Music of the Night. Rok później wystawiono Phantom of
the Opera na Broadwayu.
W krótkiej przerwie między występami w Upiorach na dwóch
kontynentach, Sarah zakończyła serię projektów. Pierwszym było nagranie
studyjne u Rodgersa i Hammersteina Carousel, oraz album Doretta's
Dream (temat z Room With A View), a następnie The Trees They
Grow So High z kolekcji pieśni ludowych przygotowanej przez Benjamina Brittena.
W roku 1988 i jesienią 1989 odbyła cykl koncertów śpiewając największe
przeboje z różnych musicali - w tym z Evity,
Kotów oraz
oczywiście, Upiora w Operze. W międzyczasie nagrała wzruszający utwór
Anything
But Lonely, będącego motywem nowego musicalu Andrew Webbera Aspects
of Love.
W prawdziwym życiu, niestety, problemem nie była kariera
piosenkarki, ale
małżeństwo. Nieubłagany kalendarz związany z nagraniami i trasami koncertowymi, w połączeniu z
długotrwałą nieobecnością Webbera przyniosły nieodwracalne straty w ich
małżeństwie. W lecie 1990 roku, ogłosili, że przyszedł czas rozstania. Ale
jeszcze przez miesiąc po zakończeniu postępowania rozwodowego, Sarah
pracowała z Webberem, przygotowując się do głównej roli w musicalu
Aspects of Love na Broadwayu. Wydała też drugi solowy album, eklektyczny,
znamionujący nowy start już bez Andrew Webbera. Znamienne, że album nosił tytuł:
Jak doszłam do pełnoletności...
źródło: Siew maja Chin
|